Maviciler, Mavi Akımı Hareketi


Maviciler, Mavi Akımı Hareketi
* Fikir ve sanatın, sosyal bir sınıf veya grubun bayrağı yapılamayacağını savunmuşlar; özgürlüğün ve barışın rengi sayılan mavi sözcüğünü çıkardıkları dergiye isim olarak vermişlerdir.
* Başlangıçta Anadolu’yu, geleneği ve halk edebiyatını savunmuşlar; Atilla İlhan’ın dergiye katılmasıyla toplumcu gerçekçi bir çizgiye yönelmişlerdir.
* Şiiri, sosyal gerçeklerin anlatımında araç olarak görmüşlerdir.
* Şairane ve sanatlı bir söyleyişi tercih etmişlerdir.
* Divan şiirinin imgelerinden yararlanmışlardır.
* Şiirin basitleştirilmemesi; derin, içli, zengin bir benzetme ve imaj dünyasının olması gerektiğini savunmuşlardır.
* Şiirde anlam kapalılığını savunmuşlardır.
* Hisarcılar ve Garipçilere karşı çıkmışlardır.
* Bireyin iç dünyasını anlatmışlardır.
* Serbest tarzda şiirler yazmışlardır.


Atilla İlhan

* Şiir anlayışı üç döneme ayrılabilir:
1. Toplumcu Gerçekçi Dönem: Bu dönem şiirlerinde içerik, şekil ve imge yönüyle Nazım Hikmet’ten etkilenmiştir.Ancak onun gibi şiiri ideolojik bir malzeme haline getirmemiştir. Bu şiirlerinde özgürlük, vatanseverlik, barış gibi konuları işlemiştir.Halk şiirinden de etkilendiği bu dönem şiirlerini “Duvar” adlı kitabında toplamıştır.
2. Bireyin Varlığını ve Evrendeki Yerini Sorguladığı Dönem: Modern dünyada yalnızlaşan insanların ruh halini yansıtan şiirler yazmıştır. Bu şiirlerinde aşk, yalnızlık, umutsuzluk gibi konuları işlemiştir. Bu dönem şiirlerini “Sisler Bulvarı” kitabında toplamıştır.
3. Neoklasik Dönem: Bu dönem şiirlerinde tarihin sorgulanması, kişinin kendi benliğiyle hesaplaşması, tabiat gibi konuları şiire dahil etmiştir. Bu dönemde divan şiirinin ses ve imge dünyasından da yararlanmıştır. Elde Var Hüzün, Yasak Sevişmek, Tutuklunun Günlüğü isimli kitaplarında divan edebiyatı geleneğinden beslenmiştir.
* Şiirlerinde argoya, halk söyleyişlerine, eski kelimelere yer vermiştir.
* Yazım kurallarına karşı çıkmış, büyük harf kullanmamış ancak özel isimlere ek geldiğinde kesmeyle ayırmıştır.
* Ali Kaptanoğlu takma adıyla senaryolar yazmıştır.

Eserleri
Şiir: Duvar, Sisler Bulvarı, Yağmur Kaçağı, Ben Sana Mecburum, Bela Çiçeği, Yasak Sevişmek, Tutuklunun Günlüğü, Böyle Bir Sevmek, Elde Var Hüzün, Korkunun Krallığı, Ayrılık Sevdaya Dahil
Roman: Sokaktaki Adam, Zenciler Birbirine Benzemez, Kurtlar Sofrası, Sırtlan Payı, Bıçağın Ucu, Gazi Paşa, Yaraya Tuz Basmak, Fena Halde Leman, Dersaadet’te Sabah Ezanları, Haco Hanım Vay, O Karanlıkta Biz
Deneme-Eleştiri: Hangi Sol, Hangi Batı, Hangi Atatürk, Batı’nın Deli Gömleği, Gerçekçilik Savaşı, Ulusal Kültür Savaşı, İkinci Yeni Savaşı, Sağım Solum Sobe, Yanlış Kadınlar Yanlış Erkekler
Gezi: Abbas Yolcu
Senaryo: Sekiz Sütuna Manşet, Kartallar Yüksek Uçar, Yarın Artık Bugündür, Yıldızlar Gece Büyür, Teleflaş


Ahmet Oktay

* Memurluk ve muhabirlik yapmıştır.
* İlk şiirlerinde halk edebiyatından yararlanmış, destansı bir söyleyişle toplumcu gerçekçi şiirler yazmıştır.
* Toplumcu Gerçekçi ile İkinci Yeni arasında bir çizgide yer almıştır.

Eserleri
Şiir: Gölgeleri Kullanmak, Her Yüz Bir Öykü Yazar, Sürgün, Sürdürülen Bir Şarkının Tarihi, Ağıtlar ve Övgüler, Kara Bir Zamana Alındık, Söz Acıda Sınandı
Anı: Gizli Çekmece
İnceleme-Araştırma: Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları, Bir Yazı’nın Arayışları, Kültür ve İdeoloji, Sanat ve Siyaset, Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı


Ferit Edgü

* Reklamcılık, yayıncılık yapmıştır.
* Yazın hayatına şiirle başlamış daha sonra öykü ve romana yönelmiştir.
* Öykü ve romanlarında varlıklı kesim ve aydınların ruhsal bunalımlarını, insanın yalnızlığını, mutsuzluğunu fantastik bir tutumla, sade bir Türkçeyle ele aldı.

Eserleri
Şiir: Ah Minel Aşk
Roman: Eylülün Gölgesinde Bir Yazdı, Kimse, O
Öykü: Kaçkınlar Bozgun, Av, Bir Gemide Çığlık, Ressamın Öyküsü, Binbir Hece
Deneme: Ders Notları, Yazmak Eylemi, Şimdi Saat Kaç

Admin

Taglar: MavicilerMaviAkımıHareketi

Edebiyat Ders Notları - İlginizi çekebilecek başlıklar
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının Diğer Sanatçıları

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının Diğer Sanatçıları; Sabahattin Ali, Cevat Şakir Kabaağaçlı (Halikarnas Balıkçısı), Sait Faik Abasıyanık, Oğuz Atay, Tarık Buğra, Yaşar Kemal, Kemal Tahir, Orhan Kemal, Memduh Şevket Esendal

Toplumcu Şiir (1920 - 1960 Arası)

Toplumcu Şiir;1920 - 1960 Arası. Türk şiirinde toplumcu şiirin öncülüğünü Nazım Hikmet Ran yapmıştır. ”Aydınlık” ve “Resimli Ay” dergilerinde bir araya gelen sanatçılar bu anlayışı başlattılar. Şiirlerinde serbest ölçü

Toplumcu Şiir (1960 - 1980 Arası)

Toplumcu Şiirciler; Ataol Behramoğlu, İsmet Özel, Ceyhun Atuf Kansu, Gülten Akın, Can Yücel, Ahmet Telli

Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri

Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri; Mani, Düz ManiKesik Mani (Cinaslı Mani), Yedekli Mani (Artık mani), Türkü, Ninni, Ağıt

Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri

Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri; Koşma, Güzelleme, Koçaklama, Taşlama, Ağıt, Koşma, Musammat Koşma, Yedekli Koşma, Ayaklı Koşma, Zincirbent Ayaklı Koşma, Koşma-Şarkı, Tecnis Koşma, Destan, Semai, Varsağı

Âşık Edebiyatı Temsilcileri

Âşık Edebiyatı Temsilcileri; Köroğlu, Öksüz Dede (Öksüz Âşık), Kayıkçı Kul Mustafa, Karacaoğlan, Âşık Ömer, Kâtibî, Kuloğlu, Gevherî, Dertlî, Dadaloğlu, Bayburtlu Zihnî, Erzurumlu Emrah, Everekli Seyranî, Âşık Şenlik, Ruhs



Sayfa Yorumları

Yorum Ekle





Mesaj / Bildirim Gönderin