Masal
* Olağanüstü olay ve kişilere yer verilen sözlü anlatım türüdür.* Halk arasında “mesel” adıyla da anılır.
* Serim,düğün, çözüm bölümlerinden oluşur.
* Serim bölümünden önce tekerlemeler söylenir.
* Olayın yaşandığı yer ve zaman belirsizdir.
* Genelde mutlu sonla biter.
* Eğitici bir niteliği vardır.
* Genellikle –miş’li geçmiş zaman kipiyle anlatılır.
* Anlatmaya bağlı metin türlerindendir.
Halk Hikayeleri
* Türk edebiyatında 16. yüzyıldan itibaren görülmeye başlamıştır.* Genellikle âşıklar tarafından saz eşliğinde anlatılır.
* Nazım-nesir karışıktır.
* Aşk, sevgi, kahramanlık konuları işlenir.
* Kişiler ve olaylar gerçeğe yakındır ancak olağanüstülükler de görülür. Konularına göre ikiye ayrılır:
* Kahramanlık Hikayeleri
* Âşık Hikayeleri
Türk halk hikâyeleri genel olarak beş bölüm halinde düzenlenir:
* Fasıl: Âşık bu bölümde dinleyiciyi hazırlamak, ustalığını göstermek veya dinleyenlerin isteklerine cevap vermek için bir divani söyler. Ardından cinaslı bir türkü, bunun ardından da olağanüstü bir konunun yer aldığı bir tekerleme söylenir.
* Döşeme: Manzum veya mensur cümlelerden oluşan kalıplaşmış bir giriştir. Hikâyenin geçtiği yer ve zaman, hikâyenin kahramanları ve bunların aileleri tanıtılır.
* Hikâyenin Asıl Konusu: Aşk hikâyelerinde aşığın sevgilisine kavuşmak için çektiği sıkıntılar; dini-destanî hikâyelerde ise, din ve kahramanlık konuları ağır basar.
* Sonuç ve Dua: Aşk hikâyelerinin büyük bir çoğunluğu sevgililer vuslata ermeden biter. Hikâyenin sonunda dua edilerek hikâye bitirilir.
* Efsane: Hikâye ile ilgisi olmayan bu efsanede, vuslatın gerçekleşmediği hikâyelerde sevgililerin öbür dünyada vuslata ereceklerine işaret edilir.
Karagöz
* ”Tasvir” adı verilen şekillerin , arkadan aydınlatılmış beyaz bir perde üzerine yansıtılması ile oluşturulan bir gösteri sanatıdır.* Karagöz, eğitim görmemiş, zeki nüktedan, açık sözlü bir tiptir.
* Hacivat, eğitim görmüş, gösteriş meraklısı, kendini beğenmiş, yarı aydın bir tiptir.
* Şive taklitleri yapan tipler: Kastamonulu, Kayserili, Bolulu, Eğinli, Arap, Acem, Arnavut, Laz, Kürt, Rumelili Muhacir, Ak Arap, Ermeni, Yahudi, Rumi Frenk.
* Diğer tipler: Beberuhi, Tiryaki, Kekeme, Altıkulaç, Sarhoş, Deli,Çelebi , Köçek,
Zenne
* Doğaçlama oynanır.* Güldürü , şive taklitleri ve yanlış anlamalar üzerine kurulur.
* Cinas ve tevriye sanatlarına sıkça başvurulur.
Dört bölümden oluşur:
* Mukaddime: Giriş* Muhavere: Söyleşme
* Fasıl: Oyun
* Bitiş
Orta Oyunu
* Doğaçlamadır.* Meydan oyunu, kol oyunu, zuhuri gibi isimler de verilmiştir.
* Karşılıklı konuşmalar, yanlış anlamalar, şive taklitleri ile güldürü sağlanır.
* Müzik önemli yer tutar.
* Pişekar ve Kavuklu ana kahramanlardır.
* Kavuklu , Karagöz’e; Pişekar, Hacivat’a benzer.
* Diğer tipler: Rum, Frenk, Zenne’dir.
* Mukaddime, muhavere, fasıl, bitiş bölümlerinden oluşur.
Meddah
* Taklitlerde hikaye anlatan kişidir.* Bir sandalyede bastonuna dayanarak hikayeler anlatır.
* Mendil ve baston meddahın aksesuarlarıdır.
* Şive ve hayvan taklitleri yapabilirler.
* Hikaye güldürücü, edebi ve ahlaki dersler veren hikayelerle devam eder.
* Girişte dörtlüklere yer verir.
Fıkra
* Hiciv, nükte, mizah öğelerini içeren kısa, küçük hikayelerdir.* Olaylar günlük hayattan alınmıştır.
* Zaman ve mekan genellikle belirsizdir.
* Güldürürken düşündüren bir özelliği vardır.
Tekerleme
* Söz ve ses benzerliğine dayanan, bir tür kelime oyunudur.* Anlatılanlar hayali, gerçek olması mümkün olmayan durumlardır.
* Nazım ya da nesir olabilir.
* Genellikle masalların giriş bölümünde kullanılır.
* Bilmece
* Doğa, eşya, canlı ya da cansız, soyut ya da somut kavram ve nesneleri; kapalı biçimde, uzak yakın çağrışımlar yoluyla buldurmayı amaçlayan kalıplaşmış sözlerdir.
2018-09-03 Admin Admin
Taglar: HalkEdebiyatıDüzYazıTürleri
Edebiyat Ders Notları - İlginizi çekebilecek başlıklar |
---|
Âşık Edebiyatı Temsilcileri
Âşık Edebiyatı Temsilcileri; Köroğlu, Öksüz Dede (Öksüz Âşık), Kayıkçı Kul Mustafa, Karacaoğlan, Âşık Ömer, Kâtibî, Kuloğlu, Gevherî, Dertlî, Dadaloğlu, Bayburtlu Zihnî, Erzurumlu Emrah, Everekli Seyranî, Âşık Şenlik, Ruhs |
Beş Hececiler
Beş Hececiler; Orhan Seyfi Orhon, Faruk Nafiz Çamlıbel, Halit Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek, Yusuf Ziya Ortaç |
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının Diğer Sanatçıları
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının Diğer Sanatçıları; Sabahattin Ali, Cevat Şakir Kabaağaçlı (Halikarnas Balıkçısı), Sait Faik Abasıyanık, Oğuz Atay, Tarık Buğra, Yaşar Kemal, Kemal Tahir, Orhan Kemal, Memduh Şevket Esendal |
Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri
Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri; Mani, Düz ManiKesik Mani (Cinaslı Mani), Yedekli Mani (Artık mani), Türkü, Ninni, Ağıt |
Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri
Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri; Koşma, Güzelleme, Koçaklama, Taşlama, Ağıt, Koşma, Musammat Koşma, Yedekli Koşma, Ayaklı Koşma, Zincirbent Ayaklı Koşma, Koşma-Şarkı, Tecnis Koşma, Destan, Semai, Varsağı |
Divan Edebiyatı Genel Özellikleri
Arap, Fars edebiyatı örnek alınarak İslami unsurlarla şekillenen bir edebiyattır. Divan edebiyatının kaynakları: Kur’an, hadisler, kelam, fıkıh, peygamber hikayeleri, menkıbeler, tasavvuf, mitoloji, astronomi, musiki, tıp. |
Sayfa Yorumları