1940-1960
Genel Özellikleri
* Garip ve İkinci Yeni hareketlerine katılmadan yeniliği sürdürdüler.* Kendi özgün tarzlarını oluşturdular.
* Bazıları Garipçilerin şiiri bayağılaştırdığını savunurken bazıları da Garipçilerden yararlandı.
* Bireysel bir şiir ortaya koymaya çalıştılar.
* Görüş ve ideolojileri şiire temel yapmadılar.
* Serbest nazım geleneğini devam ettirdiler.
Necati Cumalı
* Avukatlık ve yazarlık yapmıştır.* Edebiyatın birçok türünde eserler vermiştir.
* Yalın, duru bir anlatımla lirik şiirler yazmıştır.
* Şiirlerinde bireysel konuların yanında toplumsal konuları da ele almıştır.
* Roman ve öykülerinde genellikle Ege Bölgesi’ndeki kırsal kesim insanının sorunlarını, acılarını dile getirmiştir.
* İyi bir gözlemci olan sanatçı, hikaye ve romanlarını yalın, yer yer mizahi bir dille anlatmıştır.
* Öykü, roman ve oyunlarından bazıları sinemaya uyarlanmıştır.
Eserleri
Roman: Yağmurlar ve Topraklar,Acı Tütün,Tütün Zamanı (Zeliş), Aşk da Gezer, Üç Minik Serçem, Viran Dağlar
Hikaye: Susuz Yaz, Ay Büyürken Uyuyamam, Yalnız Kadın, Değişik Gözle, Kente İnen Kaplanlar, Dila Hanım
Tiyatro: Boş Beşik, Yaralı Geyik, Ezik Otlar, Derya Gülü, Vur Emri, Mine, Nalınlar
Şiir: Kızılçullu Yolu, Kısmeti Kapalı Gençlik, Harbe Gidenin Şarkıları, Mayıs Ayı Notları, Güzel Aydınlık, Denizin İlk Yükselişi, İmbatla Gelen, Güneş Çizgisi, Yağmurlu Deniz, Başaklar Gebe, Ceylan Ağıdı, Aç Güneş, Bozkırda Bir Atlı, Yarasın Beyler, Tufandan Önce, Aşklar Yalnızlıklar
Günlük: Yeşil Bir At Sırtında
Deneme: Niçin Aşk, Senin İçin Ey Demokrasi, Etiler Mektupları
Cahit Külebi
* Müfettişlik yapmış ve TDK yayın kurulunda çalışmıştır.* İlk şiirleri Nazmi Cahit takma adıyla Gençlik dergisinde yayımlanmıştır.
* Öğretmenlik yıllarında Anadolu’yu yakından tanımış ve Anadolu sevgisini, insanını, coğrafyasını şiirlerinde işlemiştir.
* Karacaoğlan’ı andıran duru ve akıcı bir Türkçeyle yazdığı şiirlerinde halk söyleyişlerinden ve türkülerden de yararlanmıştır.
* Şiirlerinde içten bir anlatımı vardır.
Eserleri
Şiir: Adamın Biri, Rüzgar, Atatürk Kurtuluş Savaşında, Yeşeren Otlar, Süt,Türk Mavisi, Sıkıntı ve Umut, Yangın, Güz Türküleri
Anı: İçi Sevda Dolu Yolculuk
Düz Yazı: Şiir Her Zaman
Ãœmit YaÅŸar OÄŸuzcan
* İlk şiirlerini heceyle yazmış sonradan serbest ölçüyü de kullanmıştır.* Şiirlerinde en çok aşk, ölüm, çaresizlik, yalnızlık temalarını işlemiştir. Sevip de sevilmeyenlerin şiirini yazmıştır.
* Hiciv-mizah karışımı şiirleri de vardır.
* Oğlunun ölümünden sonra hayatın boşluğu, ölüm, acı temalarını işlemiştir.
* Aruz vezniyle başarılı rubailer yazmıştır.
Eserleri
Şiir: İnsanoğlu, Deniz Musikisi, Dillere Destan, Dolmuş, Aşkımızın Son Çarşambası, Bir Daha Ölmek, Kör Ayna, Üstüme Varma İstanbul, Karanlığın Gözleri, Beni Unutma, Seninle Ölmek İstiyorum, Sahibini Arayan Mektuplar, Sevenler Ölmez, Toprak Olana Kadar , Yalan Bitti Rubailer
Düz Yazı: Sahibini Arayan Mektuplar
Özdemir Asaf
* Asıl adı Halit Özdemir Arun’dur.* İlk şiirlerini ikilikler ve dörtlüklerle yazmıştır. Bu şiirlerinde yoğun bir söyleyiş vardır.
* İlk şiirlerinde sevgi, ayrılık, ölüm temalarını çok sık kullanmıştır. Son dönem şiirlerinde kaçış ve umutsuzluk temalarını sıklıkla işlemiştir.
* İnsan- toplum ilişkilerini ele alan şiirlerinde alay ve taşlama önemli yer tutar.
* Şiirin bir görüşü yansıtması gerektiğini belirtmesi yönüyle 1940 kuşağının toplumcu gerçekçi şairleriyle benzerlik gösterir.
Eserleri
Şiir: Dünya Kaçtı Gözüme, Sen Sen Sen, Bir Kapı Önünde, Yumuşaklıklar Değil, Nasılsın, Çiçekleri Yemeyin, Ben Değildim, Bugün ve Bugün, Yuvarlağın Köşeleri, Yalnızlık Paylaşılmaz, Benden Sonra Mutluluk, Çiçek Senfonisi
Hikaye: Dün Yağmur Yağacak
Hilmi Yavuz
* Ali Hikmet adıyla inceleme, eleştiri, deneme yazıları; İrfan Külyutmaz adıyla mizahi yazılar yazmıştır.* İlk şiirlerini II. Yeni etkisinde soyut ve imgeci şiir anlayışıyla yazmıştır.
* Daha sonra gelenekle modern şiiri kaynaştıran özgün tarzda şiirler yazmıştır.
* Türk kültürünü, tarihini çok iyi bilen sanatçı; tasavvuf ve mitolojiden yararlanan özgün bir şiir diline sahiptir.
* Şiirlerinde serbest ölçüyü kullanmış; yalnızlık, hüzün, ölüm temalarını işlemiştir.
Eserleri
Şiir: Bakış Kuşu, Bedrettin Üzerine Şiirler, Doğu Şiirleri, Yaz Şiirleri, Gizemli Şiirler, Zaman Şiirleri, Ayna Şiirleri, Hüzün ki En Çok Yakışandır Bize
Anı: Geçmiş Yaz Defterleri, Ceviz Sandıktaki Anılar, Bulanık Defterler
Deneme-İnceleme: Kültür Üzerine, Yazın Üzerine, Felsefe Üzerine, Felsefe ve Ulusal Kültür, Denemeler Karşı Denemeler, Sözün Gücü, Yüzler ve İzler
Asaf Halet Çelebi
* Babasından Fransızca ve Farsça, bir Mevlevi şeyhinden musiki ve nota dersleri almıştır.* Gençlik yıllarında gazeller ve rubailer yazdı.
* Daha sonra serbest ölçü kullanmaya başladı.
* Soyut ve sezgiye dayalı bir şiir anlayışı oluşturmuştur.
* Şiirlerinde Mevlevilik ve Budizm gibi inanışların etkileri görülür.
* Kaynağını tasavvuf ve dinler tarihinden, Anadolu-İran-Hint medeniyetlerinden, masallarından alan egzotik şiirler yazmıştır.
* Soyut şiir anlayışıyla, kendinden sonra gelen nesli etkilemiştir.
Eserleri
Åžiir: He, Lamelif, Om Mani Padme Hum
Araştırma: Mevlana, Ömer Hayyam, Molla Cami, Eşrefoğlu Divanı, Naima
Antoloji: Divan Åžiirinde Ä°stanbul
2018-09-04 Admin Admin
Taglar: GaripDışındaYeniliğiSürdürenŞiir
Edebiyat Ders Notları - İlginizi çekebilecek başlıklar |
---|
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının Diğer Sanatçıları
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının Diğer Sanatçıları; Sabahattin Ali, Cevat Şakir Kabaağaçlı (Halikarnas Balıkçısı), Sait Faik Abasıyanık, Oğuz Atay, Tarık Buğra, Yaşar Kemal, Kemal Tahir, Orhan Kemal, Memduh Şevket Esendal |
Hisarcılar
Hisarcılar kimlerdir; İlhan Geçer, Mehmet Çınarlı, Munis Faik Ozansoy, Mustafa Necati Karaer, Gültekin Samanoğlu, Yavuz Bülent Bakiler, Bekir Sıtkı Erdoğan, Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu |
Maviciler, Mavi Akımı Hareketi
Maviciler, Mavi Akımı Hareketi; Atilla İlhan, Ahmet Oktay, Ferit Edgü. Fikir ve sanatın, sosyal bir sınıf veya grubun bayrağı yapılamayacağını savunmuşlar; özgürlüğün ve barışın rengi sayılan mavi sözcüğünü çıkardıkları der |
Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri
Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri; Mani, Düz ManiKesik Mani (Cinaslı Mani), Yedekli Mani (Artık mani), Türkü, Ninni, Ağıt |
Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri
Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri; Koşma, Güzelleme, Koçaklama, Taşlama, Ağıt, Koşma, Musammat Koşma, Yedekli Koşma, Ayaklı Koşma, Zincirbent Ayaklı Koşma, Koşma-Şarkı, Tecnis Koşma, Destan, Semai, Varsağı |
Âşık Edebiyatı Temsilcileri
Âşık Edebiyatı Temsilcileri; Köroğlu, Öksüz Dede (Öksüz Âşık), Kayıkçı Kul Mustafa, Karacaoğlan, Âşık Ömer, Kâtibî, Kuloğlu, Gevherî, Dertlî, Dadaloğlu, Bayburtlu Zihnî, Erzurumlu Emrah, Everekli Seyranî, Âşık Şenlik, Ruhs |
Sayfa Yorumları