Sebk-i Hindi Akımı
* Hint tarzı ya da Hint yolu anlamındadır.
* Türk edebiyatında 17. ve 18. yüzyıllarda etkili olmuş bir akımdır.
* Şiirde anlam derinleştirilmiş ve şiirde kapalı bir anlam benimsenmiştir.
* Az sözle çok şey anlatmak önemlidir.
* Herkesçe bilinmeyen mazmunlar, yeni mecazlar kullanılmıştır.
* İnsan ruhunun çektiği acılar dolayısıyla da tasavvuf bu tarz şiirlerin ana konusunu oluşturur.
* Söz ahengini önemsemek ve şiirde musiki oluşturmak amaçlanmıştır.
* Temsilcileri: Neşati, Naili, Şeyh Galip
Türkî-i Basit Akımı
* 15. yy’da divan şairi Necati’nin başlattığı bir akımdır.
* Mahalli konular, günlük yaşayış şiire girmiştir.
* Soyuttan çok somut güzeller ve güzellikler işlenmiştir.
* Günlük konuşma dili, deyim ve atasözleri şiirde kullanılmıştır.
* Nedim, halk şiirindeki türküye yakın olan “şarkı” türüne en çok örnek veren şair olarak bu akımın en önemli temsilcisi olmuştur.
* Nedim şiirlerinde İstanbul’un somut güzelliklerini, eğlence ve gezinti yerlerini divan şiirine sokmuş; Baki gibi İstanbul Türkçesini şiir dili olarak kullanmıştır.
* Temsilcileri :Necati, Baki, Nedim, Şeyhülislam Yahya ve Enderunlu Vasıf’tır.
Hikemi (Hakimane) Şiir
* Düşünceye ağırlık veren, okura yol gösteren şiirlerdir.
* İnsanı, dünyayı, olayları değerlendiren çeşitli konular işlenmiştir.
* Anlatım kısa ve özlüdür.
* Daha öncesinde böyle şiirler yazılmakla birlikte akım olarak ortaya çıkması 17. yy’da olmuştur.
* En önemli temsilcisi Nabi’dir. “Nabi Ekolü” olarak da bilinen hikemi şiirlerin önemli diğer temsilcisi 18. yy divan şairlerinden Koca Ragıp Paşa’dır.
2018-09-03 Admin Admin
Taglar: DivanEdebiyatındaGörülenAkımlar
Edebiyat Ders Notları - İlginizi çekebilecek başlıklar |
---|
Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri
Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri; Mani, Düz ManiKesik Mani (Cinaslı Mani), Yedekli Mani (Artık mani), Türkü, Ninni, Ağıt |
Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri
Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri; Koşma, Güzelleme, Koçaklama, Taşlama, Ağıt, Koşma, Musammat Koşma, Yedekli Koşma, Ayaklı Koşma, Zincirbent Ayaklı Koşma, Koşma-Şarkı, Tecnis Koşma, Destan, Semai, Varsağı |
Âşık Edebiyatı Temsilcileri
Âşık Edebiyatı Temsilcileri; Köroğlu, Öksüz Dede (Öksüz Âşık), Kayıkçı Kul Mustafa, Karacaoğlan, Âşık Ömer, Kâtibî, Kuloğlu, Gevherî, Dertlî, Dadaloğlu, Bayburtlu Zihnî, Erzurumlu Emrah, Everekli Seyranî, Âşık Şenlik, Ruhs |
Divan Edebiyatı Genel Özellikleri
Arap, Fars edebiyatı örnek alınarak İslami unsurlarla şekillenen bir edebiyattır. Divan edebiyatının kaynakları: Kur’an, hadisler, kelam, fıkıh, peygamber hikayeleri, menkıbeler, tasavvuf, mitoloji, astronomi, musiki, tıp. |
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri; Gazel, Kaside, Mesnevi, Kıta, Müstezat, Rubai, Tuyuğ, Şarkı, Murabba, Terkib-i Bent |
İslam Etkisindeki Türk Edebiyatı
İslam Etkisindeki Türk Edebiyatı (ilk eserler); Kutadgu Bilig, Divan ü Lügat-it Türk, Atabetü’l Hakayık, Divan-ı Hikmet, Dede Korkut Hikâyeleri |
Sayfa Yorumları