Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının Diğer Sanatçıları


Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının Diğer Sanatçıları

Sabahattin Ali (1907-1948)

* Edebiyata şiirle başlamış, şiirlerinde halk edebiyatı geleneğinden yararlanarak hece ölçüsünü kullanmıştır.
* Aziz Nesin ve Rıfat Ilgaz’la birlikte siyasi mizah içerikli Marko Paşa, Malum Paşa dergilerini çıkardılar.
* Leylim Ley, Aldırma Gönül, Eşkıya Dünyaya, Dağlardır Dağlar gibi bazı şiirleri ünlü sanatçılar tarafından bestelenmiştir.
* Şiir, roman, hikaye, çeviri yazıları yazmıştır.
* Resimli Ay ve Varlık dergilerinde yayımladığı hikayelerle dikkat çekmiştir.
* Hikaye ve romanlarında Anadolu’nun köylerinde ezilen, sömürülen halkın trajedisini dile getirmiştir. Anadolu insanını hor gören kentlileri ve aydınları da eleştirmiştir.
* Eserlerinde sağlam kurgu, gerçekçi gözlem ve başarılı betimlemeler göze çarpar.

Eserleri
Roman
Kuyucaklı Yusuf
İçimizdeki Şeytan
Kürk Mantolu Madonna

Öykü
Değirmen
Kağnı
Ses
Yeni Dünya
Sırça Köşk

Şiir
Dağlar ve Rüzgâr
Kurbağanın Serenadı
Öteki Şiirler

Oyun
Esirler


Cevat Şakir Kabaağaçlı (1886-1973) (Halikarnas Balıkçısı)


* Edebiyatımızda “deniz çığırı”nı açan, deniz temasını işleyen sanatçıdır.
* Roman ve hikayelerinin konularını Ege ve Akdeniz Bölgesi’ndeki deniz insanlarından, deniz özlemi ve sevgisinden, Ege tarihinden, Yunan efsanelerinden almıştır.
* Eserlerinde denizi, geçimi denize bağlı olan balıkçı, dalgıç ve sünger avcılarını ve onları sömürenleri işlemiştir.
* Eserlerinde deniz ve mitoloji ile ilgili terimleri şiirsel bir dille birlikte kullanmıştır.
* Eserlerinin olumsuz yanı olayların akışını keserek bilgi vermesi, Türkçenin yapısına uymayan uzun ve bozuk cümleler kurmasıdır.
* Toplumcu gerçekçi anlayışla yazdığı eserlerinde yoksul halkın sömürülmesi, köylülerin yaşadığı haksızlıklar, töreler, hurafeler işlenmiştir.
* Onun Anadolu uygarlıklarına ait ilginç görüşleri “Mavi Hümanizma” (Mavi Anadoluculuk) ismiyle bir akım başlatır. Cevat Şakir bu hareketin öncüsü olmuştur.
* Romanlarında farklı din ve kültürlere bağlı milletleri bir araya getirmiştir.

Eserleri
Öykü
Ege Kıyılarından
Merhaba Akdeniz
Ege’nin Dibi
Yaşasın Deniz
Gülen Ada
Ege’den
Gençlik Denizlerinde
Parmak Damgası
Dalgıçlar
Çiçeklerin Düğünü
Ege’den Denize Bırakılmış Bir Çiçek
Mavi Zamanlar
Gülen Ada

Roman
Aganta Burina Burinata
Ötelerin Çocukları
Uluç Reis
Turgut Reis
Deniz Gurbetçileri
Bulamaç

Otobiyografi
Mavi Sürgün Deneme
Anadolu Efsaneleri
Anadolu Tanrıları
Anadolu’nun Sesi
Hey Koca Yurt
Merhaba Anadolu
Düşün Yazıları
Altıncı Kıta Akdeniz
Sonsuzluk Sessiz Büyür
Arşipel

Çocuk Kitabı
Yol Ver Deniz
Denizin Çağrısı
İmbat Serinliği
Nasrettin Hoca
Gündüzünü Kaybeden Kuş
Deniz Gurbetçileri
Define Adası
Tünek Ahmet


Sait Faik Abasıyanık (1906-1954)

* Lise yıllarında şiir ve hikaye yazmaya başlamıştır.
* Getirdiği biçim ve içerik yeniliğiyle modern Türk hikayeciliğinin öncülerinden olmuştur.
* Durum hikayeciliğinin Türk edebiyatındaki en önemli temsilcilerindendir.
* Hikayelerinde konu ve olayı ikinci plana atarak kişilerin ve nesnelerin anlık durumlarını tasvir etmiştir.
* İlk hikayelerinde çocukluk ve gençlik yıllarına ait gözlemlerini, sonrakilerde yaşadığı şehirlerdeki yaşamı anlatmıştır.
* ”İstanbul Hikayecisi” olarak anılan yazar, hayatının geçtiği İstanbul ve Burgazada’daki balıkçıları, deniz insanlarını, yoksul insanları, kahvehaneleri ve buradaki insanların dünyalarını anlatmıştır.
* ”Bir insanı sevmekle başlar her şey.” diyerek insana, doğaya, topluma sevgiyle yaklaşmışır.
* Sade bir Türkçeyle yazdığı eserlerinde samimi, sıcak bir anlatımı vardır.

Eserleri
Hikaye
Semaver
Sarnıç Şahmerdan
Lüzumsuz Adam
Mahalle Kahvesi
Havada Bulut
Kumpanya
Havuz Başı
Son Kuşlar
Alemdağ’da Var Bir Yılan
Az Şekerli
Tüneldeki Çocuk
Müthiş Bir Tren

Roman
Medar-ı Maişet Motoru (Birtakım İnsanlar)
Kayıp Aranıyor


Oğuz Atay (1934-1977)

* Edebiyatımızda postmodernizm akımının öncüsüdür.
* Romanlarında, toplumsal değerlerle çatışan, kent yaşamının kalabalığında yalnızlaşan aydınların dramını alaycı bir tutumla ele almıştır.
* Batılı modern roman tekniği ve farklı anlatım biçimleriyle dikkat çekmiştir.
* Eserlerinde iç konuşmalar ve hayal-gerçek çatışmasının iç içe olduğu karmaşık bir anlatımı vardır.
* Geleneksel roman anlayışıyla ve insanı ezen toplumsal değerlerle alay etmiştir.
* 1970’te yazdığı ilk romanı “Tutunamayanlar” ile Türk edebiyatında modern ve postmodern tarzda eser veren ilk yazar olmuştur.

Eserleri
Tutunamayanlar
Tehlikeli Oyunlar
Bir Bilim Adamının Romanı
Korkuyu Beklerken
Oyunlarla Yaşayanlar
Günlük
Eylembilim


Tarık Buğra (1918-1994)

* Öğretmenlik, yazarlık ve yazı işleri müdürlüğü yapmıştır.
* Akşehir’de Nasrettin Hoca gazetesini çıkarmıştır.
* Edebiyata başlaması yazdığı küçük hikayelerle olmuş, 1948’de Cumhuriyet gazetesinin açtığı yarışmada Oğlumuz adlı hikayesi ikinci olmuş ve adını duyurmuştur.
* Eserlerinde kişilerin iç dünyasına yönelmiş ruhsal çözümlemeler yapmıştır.
* Romanlarında Cumhuriyet’in çeşitli evrelerini, demokrasiye geçiş sürecindeki çalkantıları konu edinmiştir.
* Kasaba hayatından, orta sınıf insanların ev ve aile ortamından kesitler verdiği hikayelerinde aşk, yalnızlık, hüzün, keder, umutsuzluk, isyan gibi temaları işlemiştir.
* Hikayelerinde yoğun ve şiirsel bir dil kullanmıştır.
* Eserlerinde ince bir yergi, alay görülür. Sözcük seçiminde titiz davranmış ve etkili bir anlatım yakalamıştır.

Eserleri
Hikâye
Oğlumuz
Yarın Diye Bir Şey Yoktur
İki Uyku Arasında
Hikâyeler

Tiyatro
Ayakta Durmak İstiyorum
Akümülatörlü Radyo
Yüzlerce Çiçek Birden Açtı
       
Gezi Yazıları
Gagaringrad (Moskova Notları) Fıkra ve Deneme
Gençlik Türküsü
Düşman Kazanmak Sanatı
Politika Dışı
Bu Çağın Adı

Roman
Siyah Kehribar
Küçük Ağa
Küçük Ağa Ankarada
İbiş’in Rüyası
Firavun İmanı
Gençliğim Eyvah
Dönemeçte
Yalnızlar
Yağmur Beklerken
Osmancık
Dünyanın En Pis Sokağı


Yaşar Kemal (1922-2015)

* Sanat hayatına ortaokulda yazdığı şiirlerle başlamış, daha sonra toplumsal gerçekçi roman ve hikayeye yönelmiştir.
* Eserlerinde Anadolu’yu, özellikle Toroslar ve Çukurova bölgesindeki halkın çiçeli yaşamını, uğradığı haksızlıkları, kan davalarını, ağalık-toprak sorunlarını işlemiştir.
* Güçlü bir gözlemle geliştirdiği karakterler genellikle, öğrenim görmemiş, yoksul köylülerdir. Kahramanlarını yerel ağızlarına uygun konuşturmuştur.
* Deyim ve atasözlerinin yer aldığı şiirsel, lirik, yalın, akıcı bir dil kullanmış; uzun doğa betimlemelerine yer vermiştir.
* Romanlarında halk hikayelerinden, efsanelerden, destan ve masallardan yararlanmıştır.

Eserleri
Öykü
Sarı Sıcak
Bütün Hikâyeler
    
Roman
İnce Memed
Teneke
Orta Direk
Yer Demir Gök Bakır
Ölmez Otu
Akçasazın Ağaları / Demirciler Çarşısı Cinayeti
Akçasazın Ağaları / Yusufcuk Yusuf
Yılanı Öldürseler
Al Gözüm Seyreyle Salih
Kuşlar da Gitti
Deniz Küstü
Yağmurcuk Kuşu/ Kimsecik
Hüyükteki Nar Ağacı
Kale Kapısı / Kimsecik II
İnce Memed
Kanın Sesi / Kimsecik III
Fırat Suyu Kan Akıyor Baksana / Bir Ada Hikayesi
Karıncanın Su İçtiği/ Bir Ada Hikayesi II
Tanyeri Horozları / Bir Ada Hikayesi III
Çıplak Deniz Çıplak Ada/ Bir Ada Hikayesi IV
Tek Kanatlı Bir Kuş

Deneme-Derleme
Ağıtlar
Taş Çatlasa
Baldaki Tuz
Gökyüzü Mavi Kaldı
Ağacın Çürüğü: Yazılar – Konuşmalar
Yayımlanmamış 10 Ağıt
Sarı Defterdekiler Folklor Derlemeleri
Ustadır Arı
Zulmün Artsın
Binbir Çiçekli Bahçe

Destansı roman
Üç Anadolu Efsanesi
Ağrıdağı Efsanesi
Binboğalar Efsanesi
Çakırcalı Efe

Şiir
Bugünlere Bahar İndi


Kemal Tahir (1919-1974)

* Yazdığı köy romanları ile tanınan ve Cumhuriyet döneminin sosyal gerçekçi anlayışla eserler veren sanatçısıdır.
* Romanları Anadolu’yu anlattığı köy romanları ve Meşrutiyet ve Mütareke yıllarından başlayarak 1930’lu yıllara kadarki kişileri ve olayları anlattığı siyaset romanları olarak ikiye ayırabiliriz.
* En önemli eseri Devlet Ana’da yazar Osmanlı’nın kuruluş dönemini ele almış, Osmanlı toplumu ve yönetim şekli ile ilgili düşüncelerini aktarmıştır.
* Köy gerçeklerini bilimsel bir metotla anlattığı romanlarında köy, köy insanı, hapishane yaşamı, Cumhuriyet döneminin siyasi özellikleri, ağalık, ırgatlık, gurbet, eşkıyalık gibi konuları işlemiştir.
* Romanlarında çok canlı, zengin, kalabalık bir şahıs kadrosu oluşturmuştur.
* Onun romanları genellikle birbirinin devamı olan “nehir roman” niteliğindedir.
* Köylerdeki söyleyiş özellikleri ile İstanbul ağzını başarılı bir şekilde birleştirmiş, canlı, rahat, özgün bir üslup oluşturmuştur.

Eserleri
Roman
Sağırdere
Esir Şehrin İnsanları
Körduman
Rahmet Yolları Kesti
Yedi Çınar Yaylası
Köyün Kamburu
Esir Şehrin Mahpusu
Bozkırdaki Çekirdek
Kelleci Memet
Yorgun Savaşçı
Devlet Ana
Kurt Kanunu
Büyük Mal
Yol Ayrımı Namusçular
Karılar Koğuşu
Hür Şehrin İnsanları
Damağası
Bir Mülkiyet Kalesi

Öykü
Göl İnsanları

Notlar
Kemal Tahir’in Notları

Mektup
Kemal Tahir’den Fatma İlhan’a Mektuplar


Orhan Kemal (1914-1970)

* Yazdığı şiirlerle edebiyat yaşamına başlayan sanatçı, cezaevinde Nazım Hikmet ile tanıştıktan sonra hikâye ve roman yazmaya başlamıştır.
* Sosyal gerçekçi anlayışın Cumhuriyet dönemindeki en önemli sanatçılarıdandır.
* Eserlerinde gerçek yaşamıyla paralel olarak genellikle yoksul ve sıkıntılı insanların üzüntülerini, aşklarını, mücadelelerini anlatmıştır.
* Kalabalık bir kişi kadrosu oluşturmuş olan yazar, eserlerinde genellikle “küçük adamlar” olarak nitelediği işçiler, ırgatlar, fahişeler, suçlu çocuklar, mahpuslar, dilenciler, çöpçüler, ezilen ve sömürülen insanlar gibi birçok şahsı anlatmıştır.
* Eserlerindeki çevre de bu insanların yaşadığı muhitlerdir. Adana’daki işçi çevreleri, Çukurova tarlaları, hapishaneler, gecekondular işlediği yerlerden bazılarıdır.
* Şive taklitlerine yer vermiş, her şahsı kendi ağız özelliklerine göre konuşturmuştur. Nasıl anlattığından çok ne anlattığını önemsediği için eserlerinde üslubu, içeriğin gölgesinde kalmıştır.

Hikaye
Ekmek Kavgası
Sarhoşlar
Çamaşırcının Kızı
72. Koğuş
Grev
Arka Sokak
Kardeş Payı
Babil Kulesi
Dünyada Harp Vardı
Mahalle Kavgası
İşsiz
Önce Ekmek
Küçükler ve Büyükler

Roman
Baba Evi
Avare Yıllar
Murtaza
Cemile
Bereketli Topraklar Üzerinde
Suçlu
Devlet Kuşu
Vukuat Var
Gâvurun Kızı
Küçücük
Dünya Evi
El Kızı
Hanımın Çiftliği
Eskici ve Oğulları
Gurbet Kuşları
Sokakların Çocuğu
Kanlı Topraklar
Bir Filiz Vardı
Müfettişler Müfettişi
Yalancı Dünya
Evlerden Biri
Arkadaş Islıkları
Sokaklardan Bir Kız
Üç Kâğıtçı
Kötü Yol Kaçak
Tersine Dünya

Oyun
İspinozlar

Anı
Nazım Hikmet’le Üç Buçuk Yıl


Memduh Şevket Esendal (1883-1952)

* Türk edebiyatında Çehov tarzı öykünün ilk temsilcisidir.
* Kişilerin günlük yaşamda dikkat çekmeyen yönlerini anlattığı öyküleri ile tanınır.
* Durum öyküsünün ilk temsilcisi olan yazarın son derece güçlü bir gözlem yeteneği vardır.
* Kendi ifadesiyle “topluma ayna tutan” bir sanatçıdır. Toplumun aksayan yanlarını, insanların psikolojik sorunlarını ruhsal durumlarını ele almıştır.
* Öyküyü gereksiz süslemelerden kurtarmıştır. Dili, konuşma dilidir.
* Yapıtlarında sıradan insanların gündelik yaşamlarını anlatmıştır.
* Hayatı ve olayları nesnel bir şekilde yansıtmıştır. Edebiyatsız edebiyat yapmaktan yanadır.
* Kişilerini daha çok İstanbul Aksaray’daki orta tabakadan seçmiştir.

Eserleri
Öykü
Otlakçı
Mendil Altında
Hava Parası
Temiz Sevgililer
Veysel Çavuş
Kelepir
Ev Ona Yakıştı
İhtiyar Çilingir
Bir Kucak Çiçek
Bizim Nesibe
Gödeli Mehmet
Gönül Kaçanı Kovalar
Güllüce Bağları Yolunda
Sühan Külbastısı

Roman
Ayaşlı ve Kiracıları
Vassaf Bey
Miras


Abdülhak Şinasi Hisar (1883-1963)

* Roman ve anı türündeki yapıtları ile tanınmıştır. Roman diye nitelenen ancak roman tekniğine uygunluk göstermeyen üç yapıtıyla edebiyatımıza yeni bir tür katmıştır.
* Yapıtlarında geçmişe özlem vardır. Genellikle çocukluk ve gençlik yıllarında İstanbul’un en seçkin yerlerinde geçen ve yaşamından belleğine yerleşen gözlem ve anılarından yararlanmıştır.
* Süslü, sanatlı ve uzun cümleleri vardır.
* Hatıra, tasvir ve kültür yapıtlarında en önemli öğelerdir.
* Edebiyat dünyasına Dergâh dergisinde “Kitaplar ve Muharrirler” başlığıyla yazdığı eleştirilerle adını duyurmuştur.

Eserleri
Roman
Fehim Bey ve Biz
Çamlıca’daki Eniştemiz
Ali Nizami Beyin Alafrangalığı ve Şeyhliği

Anı
Boğaziçi Mehtapları
Boğaziçi Yalıları
Geçmiş Zaman Köşkleri

Monografi
Yahya Kemal’e Veda
Ahmet Haşim-Şiiri ve Hayatı
İstanbul ve Pierre Loti

Antoloji
Aşk İmiş Her Ne Var Âlemde
Geçmiş Zaman Fıkraları


Suut Kemal Yetkin (1903-1980)

* Estetik, sanat, felsefe, resim, İslam sanatları konusunda yapıtları olan profesördür.
* 1940’tan sonra deneme türünde eserler kaleme almıştır.
* Cumhuriyet döneminde deneme türünün en başarılı yazarlarındandır.
* Gözlemci ve araştırmacı olan yazarın, yazıları inandırıcıdır.
* Denemelerinde yoğun ve özlü düşünceler olan yazar kesin konuşur.
* Açık, yalın bir anlatımla düşüncelerini dile getirmiştir.

Eserleri
Deneme
Günlerin Götürdüğü
Düş’ün Payı
Yokuşa Doğru
Edebiyat Üzerine
Edebiyat Konuşmaları
Şiir Üzerine Düşünceler
Denemeler

İnceleme
Estetik
Ahmet Haşim ve Sembolizm
Edebi Meslekler
Büyük Mustaripler
Türk Mimarisi
Estetik Doktrinler
Baudelaire ve Kötülük Çiçekleri


Sabahattin Kudret Aksal (1920-1993)

* İlk şiirlerinde Garipçilerin etkisinde kalmış, yaşamın akışındaki bireysel sevinç ve mutlulukları anlatmıştır. Şiirlerinde “yasama sevincini” işlemiştir.
* 1960’tan sonra düşünce yönü ağır basan şiirler ortaya koymuştur. Bu şiirlerinde kişinin evrendeki yerini, değerini aramaya çalışmış; felsefi düşüncelere yer vermiştir.
* Öykülerinde çocukluk ve gençlik anılarını, yaşamın tekdüzeliğini ele almıştır. Hikâyelerinde psikolojik gözlemler ön plandadır.

Eserleri
Şiir
Şarkılı Kahve
Gün Işığı
Duru Gök
Bir Sabah Uyanmak
Elinle
Eşik
Çizgi
Zamanlar
Bir Zaman Düşü
Buluşma
Batık Kent

Öykü
Gazoz Ağacı
Yaralı Hayvan

Deneme
Geçmişle Gelecek

Oyun
Evin Üzerindeki Bulut
Şakacı
Bir Odada Üç Ayna
Tersine Dönen Şemsiye
Kahvede Şenlik Var
Kral Üşümesi
Önemli Adam
Bay Hiç
Bir Dalda Üç Ayna


Mithat Cemal Kuntay (1885-1956)

* Epik şiirleriyle tanınan sanatçının lirik şiirleri de vardır.
* Dil açısından Milli Edebiyat anlayışına bağlıdır ancak aruz ölçüsünü kullanmıştır.
* “Üç İstanbul” adlı romanı, edebiyat tarihindeki yerini belirleyen romanıdır. Bu romanda II. Abdülhamit, II. Meşrutiyet ve Mütareke yıllarının İstanbul’unu anlatmıştır. Romanın kahramanı Adnan Bey’in yaşamı çerçevesinde bu üç dönem ele alınmıştır.
* “Acem Şahına” adlı şiiri Mehmet Akif ile birlikte yazmıştır.

Eserleri
Roman
Üç İstanbul

Monografi
Namık Kemal
İstiklal Şairi Mehmet Akif
Sarıklı İhtilalcı Ali Suavi

Şiir
Türk’ün Şehnamesi
Acem Şahına
Tiyatro
Kemal
Yirmi Sekiz Kanun-ı Evvel


Aka Gündüz (Kutbay) (1885-1958)

* Popüler yazarlardandır.
* Romanlarının konuları gerçek hayattan alır ve kahramanları kendi çevresindendir.
* Onun için iyiler en iyi, kötüler en kötüdür.
* Yapıtlarında, mekân İstanbul ve Anadolu’dur.
* Milli Mücadele-Kurtuluş Savaşı, Atatürk, Cumhuriyet romanlarında işlenen konulardandır.

Eserleri
Roman
Dikmen Yıldızı
Bir Şoförün Gizli Defteri
İki Süngü Arasında
Zekeriya Sofrası
Odun Kokusu
Tang-Tango
Üvey Ana
Aşkın Temizi
Kokain
Mezar Kazıcılar
Yayla Kızı
Bir Kızın Masalı
Eğer Aşk

Öykü
Türk Kalbi
Kurbağacık
Hayattan Hikâyeler
Bu Toprağın Kızları

Şiir
Bozgun


Cahit Külebi (1917-1997)

* Yeni şiirin özellikleri ile gelenekselliği başarıyla birleştirerek memleket şiirleri yazan bir şairdir.
* Şiirleri memleket, aşk, destansı şiirler olarak üç grupta incelenebilir.
* Şiirlerinin temelini halk, doğa ve kadınlar oluşturur.
* Heceye yakın bir serbest mısra üslubuyla, yalın bir dille, kendine özgü doğal ve Karacaoğlan’ı andıran bir içtenlikle eserlerini meydana getirmiştir.
* ”Yeni Romantizm” olarak adlandırılmış, hayalle değil gerçekle ilintili, fertçi değil toplumcu bir anlayışla şiirlerini yazmıştır. Şiirleri iyimser, neşeli, hüzünlü, gerçekçi havadadır.

Eserleri
Şiir
Yangın
Adamın Biri
Rüzgâr
Atatürk Kurtuluş Savaşında
Yeşeren Otlar
Süt
Türk Mavisi
Sıkıntı ve Umut
Bütün Şiirleri
Güz Türküleri

Anı
İçi Sevda Dolu Yolculuk

Deneme
Şiir Her Zaman


Orhan Asena (1922-2001)

* Edebiyat yaşamına şiir ve öykü yazarak başlayan Orhan Asena, 1950 yılından sonraki Türk edebiyatımızın en önemli tiyatro yazarlarından olmuştur.
* Aldığı ödüller, tiyatroya katkıları ve yazdığı eserler nedeniyle “Türk tiyatrosunun Shakespeare’ı” olarak anılmış olan sanatçının ilk oyunu Tanrılar ve İnsanlar’dır.
* Devlet sanatçısı unvanı da alan Orhan Asena, eserlerinin konularını tarihten, mitolojiden ve toplumun yaşadığı hayattan almıştır. “Başkaldırı, insan mücadelesi” sanatçının oyunlarının başta gelen temasıdır.
* Toplumcu bir tiyatro yazarıdır.
* Psikolojik ve toplumsal alanları kapsayan konuları işlemiş, tarihi olayları da konu alarak işlemiştir. O: “Tiyatro bence tarihin sustuğu yerde başlar.” demiştir.
* Yerel, ulusal, evrensel, değişik olay ve sorunları gözler önüne sermiştir.
* Birey-toplum çatışmasını ve baskı altındaki bireyin başkaldırısını hümanist bir şekilde ele almıştır.

Eserleri
Tiyatro
Tanrılar ve İnsanlar
Hürrem Sultan
Tohum ve Toprak
Simavnalı Şeyh Bedrettin
Atçalı Kel Mehmet
Karacaoğlan
Fadik Kız
Ya Devlet Başa Ya Kuzgun Leşe
Ölü Kentin Nabzı
Toroslar’dan Öteye
Şii’de Av
Gecenin Sonu
Yıldız Yargılaması

Şiir
Masal
Kıt Kanaat
Kurtuluş Savaşı Destanı


Haldun Taner (1916-1986)

* Yazın yaşamına skeçler yazarak başlayan Haldun Taner, öykü ve tiyatrolarıyla adını duyurmuştur. Özellikle 1960’tan sonra daha az hikâye yazarak tamamıyla tiyatro üzerine yoğunlaşmıştır. Yazarın ayrıca fıkra, gezi türlerinde de eserleri vardır.
* Türk tiyatrosunda izleyiciyi kabareyle buluşturan, epik tarzını ilk defa deneyen ve edebiyatımızın ilk epik tiyatrosu “Keşanlı Ali Destanı”nı yazan sanatçıdır.
* Olayı ön planda tuttuğu, klasik örgülü hikâyeler yazmıştır.
* Gözlem ve mizaha önem verdiği hikâyelerinde büyük şehirde bozulmuş, sonradan görme, gösterişçi, züppe, fazilet ve maneviyattan yoksun kişileri anlatmış olan yazar, oluşturduğu şahıs kadrosunda genellikle toplumun yozlaşmış insanlarına yer vermiş, onların kusurlarını yüzüne vurmaktan kaçınmamıştır.
* Eserlerinde entrikalı, sürprizli ve güldürücü olaylara yer veren Haldun Taner’in canlı, neşeli, nükteli, yergi ve alay taşıyan, İstanbul konuşmasıyla örülmüş bir üslubu vardır.
* Tiyatro ve hikâyelerinde yer yer bilgiler vermesi, ansiklopedik bilgisinin zenginliğini gösterme amacında olması göze çarpar.
* Zeki Alasya ve Metin Akpınar ile Devekuşu Kabare Tiyatrosu’nu kurmuş olan Haldun Taner, oyunlarında meddah geleneği ve tuluat tiyatrosunun özelliklerinden yararlanmıştır.

Tiyatro yapıtlarını üç döneme ayırabiliriz
1. (1949-1962) Yanılsamacı anlatımla, iyi kurgulu oyunlar yazdığı evredir.
Bu dönem oyunları: Huzur Çıkmazı, Fazilet Eczanesi, Günün Adamı ve Değirmen Dönerdi, Dışarıdakiler, Lütfen Dokunmayın

2. (1964) Temel çıkış noktası Brecht’in “epik” tiyatro anlayışıdır. Geleneksel tiyatromuzdan yararlanmıştır.
Bu dönemin oyunları: Keşanlı Ali Destanı, Sersem Kocanın Kurnaz Karısı, Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım, Ayışığında Şamata, Zilli Zarife.

3. (1962’den sonra) Kabare türündeki oyunları yer alır. Bu evre asıl Devekuşu Kabare Tiyatrosu’nun kurulduğu 1967’de başlar.
Bu dönemin oyunları: Vatan Kurtaran Şaban, Bu Şehr-i Sitanbul ki, Dün Bugün, Mevzumuz Aşk ü Sevda, Dekorumuz Deniz Derya, Yar Bana Bir Eğlence, Hayırdır İnşallah.


Abdülhak Şinasi Hisar (1883-1963)

* Roman ve anı türündeki yapıtları ile tanınmıştır.
* Yapıtlarında geçmişe özlem vardır. Genellikle çocukluk ve gençlik yıllarında İstanbul’un en seçkin yerlerinde geçen ve yaşamından belleğine yerleşen gözlem ve anılarından yararlanmıştır.
* Süslü, sanatlı ve uzun cümleleri vardır.
* Hatıra, tasvir ve kültür yapıtlarında en önemli öğelerdir.
* Edebiyat dünyasına Dergâh dergisinde “Kitaplar ve Muharrirler” başlığıyla yazdığı eleştirilerle adını duyurmuştur.

Eserleri
Roman: Fehim Bey ve Biz, Çamlıca’daki Eniştemiz, Ali Nizami Beyin Alafrangalığı ve Şeyhliği
Anı: Boğaziçi Mehtapları, Boğaziçi Yalıları, Geçmiş Zaman Köşkleri
Monografi: Yahya Kemal’e Veda, Ahmet Haşim-Şiiri ve Hayatı, İstanbul ve Pierre Loti Antoloji: Aşk İmiş Her Ne Var Âlemde, Geçmiş Zaman Fıkraları


Semiha Ayverdi (1905-1993)

* Batılılaşma ile birlikte meydana gelen uygarlık değişimini ve bu değişimin toplumda ve özellikle aile içinde sebep olduğu sorunları, çözülmeleri roman kişilerinin iç dünyalarından takip ederek romanlaştırır.
* Romanlarında tasavvufi mesajlar, şeyh, tekke, tarikat, cami, cemaat gibi dinsel ögeler önemli yer tutar. Bu öğelerin odak noktasını aşk oluşturur.
* Geleneksel konak, köşk ve yalılar yapıtlarında önemli yer tutar.
* Romanlarının yapısını geçmiş-şimdi çatışması üzerine kurmuştur.

Eserleri
Roman: Aşk Bu İmiş, Batmayan Gün, Mabette Bir Gece, Ateş Ağacı, Yaşayan Ölü, İnsan ve Şeytan, Son Menzil, Yolcu Nereye Gidiyorsun, Mesih Paşa İmamı, İbrahim Efendi Konağı, Bir Dünyadan Bir Dünyaya
Deneme: Yusufçuk, Hancı
Diğer Eserler: İstanbul Geceleri, Edebi ve Manevi Dünyası İçinde Fatih, Boğaziçi’nde Tarih, Misyonerlik Karşısında Türkiye, Türk Tarihinde Osmanlı Asırları, Türk-Rus Münasebetleri ve Muharebeleri, Kölelikten Efendililiğe, Abide Şahsiyetler, Hatıralarla Baş Başa


Yusuf Atılgan (1921-1989)

* Yusuf Atılgan romanlarında iç gözlem tekniğini kullanmış ve bireyin ruh halini son derece başarılı bir şekilde okuyucusuna ulaştırmıştır.
* Yusuf Atılgan’ın oluşturduğu roman karakterlerinin hepsinin içinde bir isyan vardır. Bu durum onun gerçek yaşamıyla da alakalıdır. Ancak karakterlerin hiçbiri istediği düzeni oluşturacak güçte değildir ve roman sonunda hepsi psikolojik yıkıma uğrar.
* Romanlarında yalnızlık ve psikolojik yabancılaşma konularını işlemiştir.
* Köyü anlatan öykülerinde, kırsal kesimin geleneksel yaşamından kesitler sunar; şehri anlatan öykülerinde ise hali hazırdan duyulan bıkkınlık ve düzene uyumsuzluk yer alır.

Eserleri
Roman: Aylak Adam, Anayurt Oteli
Öykü: Bodur, Minareden Öte


Eflatun Cem Güney (1896-1981)

* Masal edebiyatımız denildiğinde akla gelen en önemli sanatçıdır.
* Danimarka’da bulunan Andersen Kurumu; 1956 yılında “Açıl Sofram Açıl” adlı eseriyle yazara Dünya Çocuk Edebiyatı Onur Belgesi vermiştir.
* Yazdığı eserler ile ödüller kazanmış olan sanatçı, birçok masalın günümüz Türkçesiyle ortaya çıkmasında etkili olmuştur.
* Milli Eğitim Bakanlığı’nca, İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü yardımcılığına atanmış, İstanbul Radyosu’nda “Bir Varmış Bir Yokmuş?” adlı bir program yapmıştır.
* Geleneksel halk hikâyelerini ve masalları derlemiştir.
* “Masalcı Baba” unvanını almıştır.

Eserleri
Şiir: Matem
Folklor: Nar Tanesi, Gökten Üç Elma Düştü, Az Gittim Uz Gittim, Evvel Zaman İçinde, Dede Korkut Masalları(ödül aldığı kitap), Zümrüdüanka, Açıl Sofram Açıl, Akıl Kutusu, Halk Şiir Antolojisi, Sabırtaşı


Cemil Meriç (1916-1987)

* 1928 yılında Yeni Gün gazetesinde çıkan yazısıyla edebi hayata atılan yazar, çok çeşitli dergilerde birçok yazı yazmış ve onlarca kitaba imza atmıştır.
* İyi derecede Fransızca bilen ve Fransızcadan birçok tercüme yapan Cemil Meriç, Doğu ve Batı’yı çok iyi tanımış, Batı medeniyetinin temellerini araştırmıştır.
* Eserlerinde sosyolojiden felsefeye, tarihten edebiyata birçok alanda düşüncelerine yer veren sanatçı dil konusuna da büyük önem vermiş ve dilin bir milletin özü olduğunu savunmuştur.
* Yazdığı eserlerini etkileyici bir üslup ve çarpıcı bir dille kaleme almış olan yazar, birçok araştırmacıya özgün düşünceleri ile kaynaklık etmiştir.
* Makale, deneme, inceleme ve araştırma ile tanınan bir yazardır.
* Yapıtlarında Doğu-Batı kültür hazinelerinin zengin ayrıntılarına yer vermiştir.
* Sosyoloji alanında önemli araştırmalar yapmıştır.
* Balzac, V.Hugo gibi yazarların yapıtlarını Türkçeye çevirmiştir.

Eserleri
Deneme-İnceleme-Araştırma
Bu Ülke
Kırk Ambar
Jurnal 1-2
Ümrandan Uygarlığa
Dünyanın Eşiğinde
Işık Doğudan Gelir
Kültürden İrfana
Hint Edebiyatı
Mağaradakiler
Bir Facianın Hikâyesi
Sosyoloji Notları ve Konferanslar


Nurullah Ataç (1898-1957)

* Eleştirmen ve denemeci olarak bir döneme damgasını vuran ve bu alanda on beş cildi dolduracak kadar denemeyle eleştiri alanında yazılar yazan büyük bir sanatçıdır. Ataç kendini, “günde yirmi dört saat edebiyatçı olan” diye tanımlamıştır.
* Dergâh dergisinde yazdığı şiirler ve Ahmet Haşim hakkında kaleme aldığı bir yazı ile edebiyat dünyasına giriş yapan sanatçı deneme, eleştiri, inceleme ve çeviri türlerinde onlarca eser meydana getirmiştir.
* Kitap okuyarak kendini geliştirdiğini ve özelikle Fransızca kitaplarının düşünce dünyasında büyük bir öneme sahip olduğunu söyleyen yazarın son derece güçlü bir hafızası vardır. Yazdığı yazıların bol örnekli olması çok zor unutmasından kaynaklanmaktadır.
* Yazdığı yazılarla birçok sanatçıyı öven, kimilerini de ağır bir şekilde yeren Ataç, hiçbir düşünceyi söylemekten korkmamış ve her anlamda yenilikçi bir tavır sergilemiştir.
* Edebiyatımızda modern anlamda deneme türünde eser veren ilk yazar Nurullah Ataç’tır.
* Çeviriye önem veren Nurullah Ataç, yetmişe yakın kitap çevirmiştir.
* Tenkitçilikten daha çok kendini denemeci olarak ifade eden yazar, gerçekten de objektifliğinden çok sübjektif olması, belgelere dayanmaktan daha çok mantığı ile olaylara yaklaşması, ayrıntılar üstünde durarak hükümleri durmadan sorguya çekmesi, “ben buyum ve böyle düşünüyorum” tavrını takınması ile deneme türüne daha yakın bir sanatçı olduğunu göstermiştir.
* Üslubunun en özgün taraflarından biri de “devrik cümleleri” yoğun bir şekilde kullanmasıdır. Bazı yazılarında devrik cümleleri çok fazla kullanmış ve bu yüzden de yapmacıklığa düştüğü yönüyle eleştirilmiş olan Ataç, edebiyatımızda devrik cümlenin babası sayılmaktadır.

Eserleri
Deneme-söyleşi-eleştiri-günlük
Karalama Defteri
Okuruma Mektuplar
Günlerin Getirdiği
Günce 1-2
Sözden Söze
Diyelim
Söz Arasında
Söyleşiler
Dergilerde
Prospero ile Caliban Ararken


Fakir Baykurt (1929-1999)

* Edebiyatımızda köy sorunlarını toplumcu gerçekçi bir görüşle anlatarak 1950-1970 yılları arasında görülen köy edebiyatının en popüler yazarı olmuştur.
* Baykurt’un romanlarında anlattığı konular genellikle ezilen, geri bırakılmış köylülerdir.
* Hemen hemen bütün eserlerinde ideolojiyi ön plana çıkarması, düşüncelerinin sanatının önüne geçmesi ve eserlerinde özellikle imamlar ile öğretmenlerin çatıştırılması en çok eleştirilen yönüdür.
* Romanlarında kullandığı dil, kahramanlarını yerel ağza göre konuşturması son derece başarılıdır.
* Romanlarında köy yaşamını, köylünün bilincindeki ve bilinçaltındaki duygularını, çelişkilerini, tepkilerini ortaya koymuştur. Bir dönem, yapıtlarında “göç sorununu” işlemiştir. Basit ve kolay okunur betimlemeler yapmıştır.
* Türk köylüsünü karikatürize eden yazar, mübalağalı anlatımlara yer vermiştir. Yapıtlarında yerel dili yansıtmıştır. Ağız özelliği taşıyan sözcüklere yer vermiştir.

Eserleri
Roman
Yılanların Öcü
Irazca’nın Dirliği
Onuncu Köy
Amerikan Sargısı
Tırpan
Kaplumbağalar
Köygöçüren
Keklik
Kara Ahmet Destanı
Yüksek Fırınlar
Yarım Ekmek
Koca Ren
Yayla

Öykü
Duisburg Treni
Efendilik Savaşı
Karın Ağrısı
Anadolu Garajı
Gece Vardiyası
Barış Çöreği
Sınırdaki Ölü
Onbinlerce Kağnı
Dikenli Tel
Çilli
Cüce Muhammet

Çocuk Kitapları
Saka Kuşları
Sarı Köpek
Topal Arkadaş


Orhan Pamuk (1952-...)

* Nobel Edebiyat Ödülü’nü alan ilk ve tek Türk yazar olma unvanını taşımaktadır.
* Romanlarında kurguladığı zaman eskiye dönüşlerle veya geleceğe gidişlerle şekillenebilmektedir. İç konuşmalara çokça yer veren yazar tarih, felsefe, gazete, şiir gibi değişik metinlerden de çokça alıntı yapmıştır.
* Türk kültürüne yönelmiş, eserlerinde kültür ve inançlarımızdan, eski kitaplardan motiflere yer vermiştir.
* Çok okumasından ve araştırmasından dolayı eserlerinde ansiklopedi ağırlığı vardır. Tanzimat’ın teknik hataları arasında gösterilen “bilgi verme” Orhan Pamuk romanlarında kendini göstermektedir.
* Orhan Pamuk sığ ve basit cümleden kurtulmak için uzun cümleleri çok kullanmıştır.
* Yapıtlarının en önemli yönü kurgulamadaki başarısıdır. Ancak kullandığı dil özentisiz ve dağınıktır.

Eserleri
Roman
Cevdet Bey ve Oğulları
Sessiz Ev
Beyaz Kale
Kara Kitap,
Benim Adım Kırmızı
Kar,
Masumiyet Müzesi

Anı
İstanbul

Senaryo
Öteki Renkler


Mehmet Kaplan (1915-1986)

* Yeni Türk Edebiyatı profesörüdür.
* Araştırma ve incelemeleriyle tanınmıştır. Denemeleri de vardır.
* Fransızca, Almanca, İngilizce bilen yazar sahip olduğu büyük bilgi birikimi, geniş kültürü ile edebiyat alanında özgün yazılara imza atmış; eserlerinde Batı’yı tanıyan, kendi kültürüne sahip çıkan gençler yetiştirmeyi amaç edinmiştir.
* Şiirler, hikâyeler ve tipler üstündeki tahlil çalışmaları ile birçok araştırmacıya örnek olan Mehmet Kaplan, metin analizleri yapmasıyla edebiyatımıza bir yenilik getirmiştir.

Eserleri
Araştırma-İnceleme
Kültür ve Dil
Nesilleri Ruhu
Büyük Türkiye Rüyası
Edebiyatımızın İçinden
Hikâye Tahlilleri
Şiir Tahlilleri I-II
Tip Tahlilleri
Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar
Tanpınar’ın Şiir Dünyası
Tevfik Fikret
Namık Kemal


Adalet Ağaoğlu (1929-...)

* Radyo ve sahne oyunları, roman, öykü, anı, deneme türünde eserler vermiştir.
* Adalet Ağaoğlu eserlerinde toplumun çalkantılı dönemlerini ve bu dönemlerin bireyler üzerindeki etkilerini incelemiştir.
* Eserlerinin biçimsel yönündeki başarısı da son derece dikkate değerdir. Özellikle ayrıntıları değerlendirişi, geriye dönüşler ve iç monologlar gibi değişik tekniklerden yararlanması anlatımının en önemli yönleridir.
* Adalet Ağaoğlu doğa, toplum, zaman ilişkilerinin insanın iç dünyasındaki yansımalarını, düşünce üretebilecek boyutlarda irdelemiş ve bu yönüyle dikkat çekmiştir.
* Korku, ölüm, erkek-kadın ilişkileri, özveri, aşk, yaşlılık, gençlik, başkaldırı, özgürlük vb. evrensel temalar güncel kaygılarla, dünyaya bakışıyla, toplumsal gelişmelerle iç içe verilmiştir.

Eserleri
Tiyatro ve radyo oyunları
Yaşamak
Evcilik Oyunu
Sınırlarda Aşk
Çatıdaki Çatlak
Tombala
Kış-Barış
Üç Oyun: (Bir Kahramanın Ölümü, Çıkış, Kozalar) Kendini Yazan Şarkı
Duvar Öyküsü
Çok Uzak-Fazla Yakın

Roman
Ölmeye Yatmak
Fikrimin İnce Gülü
Bir Düğün Gecesi
Yaz Sonu
Üç Beş Kişi
Hayır
Ruh Üşümesi
Romantik Bir Viyana Yazı

Öykü
Yüksek Gerilim
Sessizliğin İlk Sesi
Hadi Gidelim
Hayatı Savunma Biçimleri

Deneme
Geçerken
Başka Karşılaşmalar

Diğer Yapıtları
Göç Temizliği (Anı-Roman)
Gece Hayatım (Rüya Anlatısı)


Arif Nihat Asya 1904-1975

* Adana’nın kurtuluş günü nedeniyle kaleme aldığı ünlü “Bayrak” şiirinden dolayı Bayrak Şairi olarak anılmıştır.
* Aruzla başladığı şiire heceyle devam etmiş, serbest şiir alanında da başarılı şiirler yazmıştır.
* Toplum için sanat anlayışını benimsemiş ancak biçime de önem vermiştir.
* Şiirlerinde halk değişlerinden de yararlanmıştır.
* Şiirleri “destani şiirler, mistik şiirler, yurt güzellemeleri” olarak üç bölümde incelenebilir.
* Dini konularda da şiirler yazmış bunların yanında nükteye ve yergiye önem verdiği şiirler de kaleme almıştır.

Eserleri
Şiir
Heykeltıraş
Yastığımın Rüyası
Ayetler
Bir Bayrak Rüzgar Bekliyor
Kubbe-i Hadrâ
Kökler ve Dallar
Emzikler
Dualar ve Aminler
Aynalarda Kalan
Bütün Eserleri
Rubaiyyat-ı Ârif
Kıbrıs Rubaileri
Nisan
Kova Burcu
Avrupa’dan Rubailer
Bayrak

Düzyazı
Kanatlarını Arayanlar
Kubbeler
Ses ve Toprak
Top Sesleri
Kökler ve Dallar
Aramak ve Söyleyememek
Ayın Aynasında
Kanatlar ve Gagalar


Kemalettin Kamu (1901-1948)

* Savaş duygularını dile getiren şiirlerinin yanında aşk, gurbet, yurt konularında şiirler yazmıştır.
* Cumhuriyet döneminin bağımsız sanatçılarındandır.
* Vatanın işgalini bizzat yaşamış ve doğduğu şehir Bayburt’u terk etmek zorunda kaldığı için gurbet şiirlerine yönelmiştir.
* Heceyle lirik ve epik tarzda şiirler kaleme almıştır.
* Şiirlerinin dili sağlam ve sadedir.

Eserleri
Şiir
Gurbet
Gurbet Geceleri
Gurbette Renkler
Kimsesizlik
Bingöl Çobanları
Güz
İzmir’e Tahassür
Hazan Yolcusunda
İrşad
Söğüt


Ömer Bedrettin Uşaklı (1904-1946)

* Memleket edebiyatı çığırını açan sanatçıların önde gelenlerinden olan sanatçı gezdiği yerleri, Anadolu’yu ressam duyarlılığı ile anlatmıştır.
* Memurluk görevinden dolayı Anadolu’da gezip gördüğü yerleri şiirlerine konu edinmiştir.
* Toplumsal konulara karşı duyarlılığı olan sanatçı , sanatının son döneminde Fransız şairlerden de etkilenmiştir.
* Özellikle Artvin, Ardahan ve Antakya’yı eserlerine konu edinen sanatçı deniz, gurbet, özleyiş, tabiat konularını işlemiştir.

Eserleri
Şiir
Deniz Sarhoşları
Yayla Dumanı
Sarıkız Mermerleri


Ahmet Kutsi Tecer 1901-1967

* İlk eserlerinde bireysel duygulanmalarını dile getiren ve aşk, ölüm, ıstırap konularını işleyen şair, daha sonraları memleket şiirlerine yönelmiştir.
* Memleket şiiri kavramını özellikle köy havası içinde dile getirmiş bu anlayışla şiirler yazmıştır.
* Şiirlerinin temel malzemesi türküler, destanlar, efsaneler, gelenek ve göreneklerdir.
* Şiirlerini sade bir dille kaleme almış, şiirlerinde daima hece ölçüsünü kullanmıştır.
* Aşık Veysel’i tüm Türkiye’ye tanıtmış,Karacaoğlan ve Yunus Emre gibi büyük şairlerin bilinmeyen yönlerinin aydınlanmasına katkıda bulunmuştur.

Eserleri
Şiir
Tüm Şiirleri

Oyun
Yazılan Bozulmadan
Köşebaşı
Bir Pazar Günü
Koçyiğit
Köroğlu
Satılık Ev

İnceleme
Köylü Temsilleri


Necip Fazıl Kısakürek 1905-1983

* İlk dönem şiirlerinde bireysel yalnızlık, ölüm, tabiat, kadın gibi konuları işlemiş; 1934’ten itibaren tasavvufi ve mistik konulara yönelmiştir. Bu dönem şiirlerinde yer yer ideolojik söylemlere de rastlanır.
* Şiirlerinde hece ölçüsünü başarılı bir şekilde kullanmış, hecede en zor biçimleri denemiştir.
* Sağlam, temiz bir dili vardır. Güçlü bir teknikle şiirlerini yazmıştır.
* İnsan, ruh, fizikötesi, felsefi buhranlar, şehir insanının kalabalıklar içinde yalnızlaşması, dini-mistik duygular onun şiirlerinin konularıdır.

Eserleri
Şiir
Örümcek Ağı
Kaldırımlar
Sonsuzluk Kervanı
Çile
Şiirlerim
Maskenizi Yırtıyorum
Bir Pırıltı Binbir Işık
Büyük Kapı
Beklenen
Ben ve Ötesi

Roman
Aynadaki Yalan

Hikaye
Ruh Burkuntularından Hikayeler
Birkaç Hikaye Birkaç Tahlil
Hikayelerim
Otobiyografi
Kafa Kağıdı

Oyunlar
Tohum
Bir Adam Yaratmak
Künye
Sabırtaşı
Para
Namı Diğer Parmaksız Salih
Siyah Pelerinli Adam
Yunus Emre
Reis Bey
Ulu Hakan Abdülhamit
Piyeslerim
Kanlı Sarık


Behçet Kemal Çağlar 1908-1969

* Tarih ve memleket konularında yazdığı şiirleriyle tanınmış bir şairdir. Şiirleri Atatürkçü, memleketçi bir özellik gösterir.
* Ankaralı Aşık Ömer mahlasıyla yazdığı halk şiirleri de vardır.
* Şiirlerini hece ölçüsüyle yazmıştır.
* Onuncu Yıl Marşı’nın yazarıdır.
* Şiir, oyun, ,inceleme, antoloji, söylev gibi birçok türde eser vermiş; özellikle yazdığı şiirlerle ün sağlamıştır.

Eserleri
Şiir
Erciyes’ten Kopan Çığ
Burada Bir Kalp Çarpıyor
Benden İçeri
Kur’an’ı Kerim’den İlhamlar
Malazgirt Zaferi’nden İstanbul Fethi’ne
Battal Gazi Destanı

Oyun
Çoban
Atilla
Deniz Abdal

İnceleme
Halkevleri
Biyografi
Hasan Ali Yücel ve Eserleri

Gezi
Hür Mavilikte

Düzyazı
Dolmabahçe’den Anıtkabir’e Kadar
Atatürk Deniz’inden Damlalar
Bugünün Diliyle Atatürk’ün Söylevleri


Zeki Ömer Defne 1903-1992

* İlk şiirlerinde halk şairlerine yakın eserler veren sanatçı daha sonraları yeni şiire yönelmiştir.
* Şiirlerinde son derece sade ve ince bir halk dili kullanmıştır.
* Bütün şiirlerinde lirizm hakimdir.
* Edebiyat öğretmeni olan sanatçı öğrencileri için de şiirler yazmıştır.
* Birçok şehir için yazdığı güzellemeleriyle de ün kazanmıştır.

Eserleri
Şiir
Denizden Çalınmış Ülke
Sessiz Nehir
Kardelenler
Ilgaz
Orta Anadolu
Ziller Çalacak

Admin

Taglar: CumhuriyetDönemiTürkEdebiyatınınDiğerSanatçıları

Edebiyat Ders Notları - İlginizi çekebilecek başlıklar
Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri

Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri; Mani, Düz ManiKesik Mani (Cinaslı Mani), Yedekli Mani (Artık mani), Türkü, Ninni, Ağıt

Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri

Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri; Koşma, Güzelleme, Koçaklama, Taşlama, Ağıt, Koşma, Musammat Koşma, Yedekli Koşma, Ayaklı Koşma, Zincirbent Ayaklı Koşma, Koşma-Şarkı, Tecnis Koşma, Destan, Semai, Varsağı

Âşık Edebiyatı Temsilcileri

Âşık Edebiyatı Temsilcileri; Köroğlu, Öksüz Dede (Öksüz Âşık), Kayıkçı Kul Mustafa, Karacaoğlan, Âşık Ömer, Kâtibî, Kuloğlu, Gevherî, Dertlî, Dadaloğlu, Bayburtlu Zihnî, Erzurumlu Emrah, Everekli Seyranî, Âşık Şenlik, Ruhs



Sayfa Yorumları

Aslıhan Güneş  - Tarih: 08.06.2019 20:35:32

Cumhuriyet dönemi Edebiyatta en zorlandığım kısımdı ama edebi akımlar ve yazar-eser konusunda da çok problem yaşamıştım. Denemelerde falan en çok yanlış yaptığım şeylerdi. Dışardan yardım alarak halledebildiydim problemi. Animonikten aldığım eğitim setleriyle özellikle yazar-eser sorularını daha kolay şekilde cevaplayabiliyodum. Benim gibi edebiyatın çok sıkıcı olduğunu düşünüyosanız eğlenceli animasyonlarla öğrenmenize fayda sağlayabilirsiniz. Ben animonikten aldığım eğitim setleriyle rahatlıkla halletmiştim. Youtube kanalları da vardı göz atmanızı tavsiye ederim. Demoyu izledikten sonra eğitim setini almaya karar veriyosunuz zaten yüksek oranda

Yorum Ekle





Mesaj / Bildirim Gönderin