Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri


Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri

Mani

* Tek dörtlükten oluşur.
* Mani söylemek halk arasında; mani düzmek, mani yakmak, mani atmak olarak kullanılır.
* Mani söyleyene manici, en iyi mani söleyene manici başı denir.
* Kafiye düzeni aaxa biçimindedir.
* Aşk, yergi, öğüt gibi konular işlenir.
* Asıl düşünce son iki dizededir.

Örnek
Atma bana taş ile
Gözüm dolu yaş ile
Ben nereye gideyim
Bu sevdalı baş ile


Düz Mani: 7 heceli 4 dizeden oluşur.Kafiye düzeni aaxa biçimindedir.

Örnek
Yemenimin uçları
Çıkamam yokuşları
Selam edin yarime
Yedi dağın kuşları


Kesik Mani (Cinaslı Mani): Birinci dizesi 7 heceden az olan manilerdir. Dizeleri cinaslı uyaklarla kurulduğu için bunlara cinaslı mani de denir.

Örnek
Kuleden
Ses geliyor kuleden
O kaş o göz değil mi
Beni sana kul eden
Niçin kondun a bülbül
Bağımdaki asmaya
Ben yarimden ayrılmam
Götürseler asmaya


Yedekli Mani (Artık mani): Düz maninin sonuna aynı kafiyede iki dize daha eklenerek söylenen manilerdir.

Örnek:
İlkbahara yaz derler
Şirin söze naz derler
Kime derdim söylesem
Bu dert sana az derler
Kendin ettin kendine
Yana yana gez derler


Türkü

* Ezgiyle söylenen bir nazım şeklidir. Söyleyeni belli olanlar da vardır.
* Hece ölçüsüyle ve yalın bir dille söylenir.
* Hecenin bütün kalıplarıyla söylenebilir.
* Asıl sözlerin yer aldığı bölüme “bent”, nakarat kısmına “kavuştak” denir.
* Aşk, hasret, ölüm, gurbet gibi konular işlenir.
* Halk arasında “yır” olarak da bilinir.

Örnek
Yârim İstanbul’u mesken mi tuttun,
Gördün güzelleri beni unuttun,
Sılaya gelmeye yemin mi ettin.
Gayri dayanacak özüm kalmadı,
Mektuba yazacak sözüm kalmadı.


Ninni

* Çocukları uyutmak amacıyla söylenen, kendine özgü bir ezgisi olan şiirlerdir.Çoğunlukla tek dörtlükten oluşur. Divanı Lügatit Türk’te “balubalu” olarak isimlendirilmiştir.

Örnek
Uzaktan ses duyulmaz
Taş sert ise oyulmaz
Her şeye doyulur da
Benim yavruma doyulmaz


Ağıt

* Ölen kişinin arkasından söylenen, onun ölümünden duyulan acıyı anlatan şiirlerdir. Sel, deprem gibi afetlerle ilgili söylenen ağıtlar da vardır. Genellikle hecenin 7’li 8’li kalıplarıyla söylenir.

Örnek
İlkbaharda her çiçekler bezeri,
Sonbaharda döker yaprak gazeli,
Kardeşim şehit olmuş nerde mezarı?
Felek beni taşa çaldı neyleyim.
Felek sille vurdu ben oldum sersem,
İyi olmaz dediler her kime sorsam,
Varsamda hekime muayene olsam,
İyi olmadık derdi hekim neylesin.


Admin

Taglar: AnonimHalkEdebiyatıNazımBiçimleri

Edebiyat Ders Notları - İlginizi çekebilecek başlıklar
Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri

Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri; Koşma, Güzelleme, Koçaklama, Taşlama, Ağıt, Koşma, Musammat Koşma, Yedekli Koşma, Ayaklı Koşma, Zincirbent Ayaklı Koşma, Koşma-Şarkı, Tecnis Koşma, Destan, Semai, Varsağı

Âşık Edebiyatı Temsilcileri

Âşık Edebiyatı Temsilcileri; Köroğlu, Öksüz Dede (Öksüz Âşık), Kayıkçı Kul Mustafa, Karacaoğlan, Âşık Ömer, Kâtibî, Kuloğlu, Gevherî, Dertlî, Dadaloğlu, Bayburtlu Zihnî, Erzurumlu Emrah, Everekli Seyranî, Âşık Şenlik, Ruhs

Beş Hececiler

Beş Hececiler; Orhan Seyfi Orhon, Faruk Nafiz Çamlıbel, Halit Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek, Yusuf Ziya Ortaç

Divan Edebiyatı Genel Özellikleri

Arap, Fars edebiyatı örnek alınarak İslami unsurlarla şekillenen bir edebiyattır. Divan edebiyatının kaynakları: Kur’an, hadisler, kelam, fıkıh, peygamber hikayeleri, menkıbeler, tasavvuf, mitoloji, astronomi, musiki, tıp.

Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri

Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri; Gazel, Kaside, Mesnevi, Kıta, Müstezat, Rubai, Tuyuğ, Şarkı, Murabba, Terkib-i Bent

Divan Edebiyatı Şairleri

Divan Edebiyatı Şairleri; Hoca Dehhani, Mevlana Celaledin-i Rumi, Sultan Veled, Ahmet Fakih, Şeyyad Hamza, Gülşehri, Aşık Paşa, Ahmedî, Kadı Burhaneddin, Seyyit Nesimî, Hoca Mesud, Ali Şir Nevaî, Şeyhî, Süleyman Çelebi, Ahmet Paşa, Necat



Sayfa Yorumları

Yorum Ekle





Mesaj / Bildirim Gönderin